CRS

CRS (z ang. Common Reporting Standard) to jednolity standard w zakresie przekazywania przez poszczególne państwa informacji na temat klientów instytucji finansowych będących rezydentami podatkowymi innego państwa, opracowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). CRS przyjęty został jako dyrektywa Unii Europejskiej, zaś w Polsce jego wdrożenie nastąpiło na mocy Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (tzw. ustawa CRS).

Ustawa nakłada od dnia 1 maja 2017 r. na polskie instytucje finansowe, w tym Bałtycki Bank Spółdzielczy obowiązek identyfikacji i przekazywania za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji na temat klientów będących rezydentami podatkowymi innych krajów. Informacje te następnie przekazywane są do odpowiednich zagranicznych organów podatkowych.

Zgodnie z zapisami ustawy CRS Bałtycki Bank Spółdzielczy zobowiązany jest do:

  • pozyskania od klientów oświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów CRS – dotyczy klientów, którzy zawarli lub zawrą z BBS-Bankiem umowy o rachunek finansowy w rozumieniu CRS od dnia 1 maja 2017 r.;
  • weryfikacji i potwierdzenia rezydencji podatkowej klientów na podstawie posiadanych informacji oraz dokumentów – dotyczy klientów, którzy zawarli z BBS-Bankiem umowy o rachunek finansowy w rozumieniu CRS do 30 kwietnia 2017 r.;
  • monitorowania zmian okoliczności mogących mieć wpływ na rezydencję podatkową;
  • przekazywania do organów administracji podatkowej państwa rezydencji podatkowej klienta danych dotyczących rachunku i jego posiadacza – za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

W związku z ustawowymi obowiązkami BBS-Bank, w przypadku ustalenia konieczności pozyskania oświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów CRS, zwróci się do posiadacza rachunku o złożenie ważnego oświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów CRS, wyjaśnień lub dokumentów. W przypadku odmowy złożenia wyjaśnień BBS-Bank przekaże informację o tym rachunku finansowym do organu podatkowego. Niezależnie od złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów CRS, w związku z obowiązkiem weryfikacji wiarygodności oświadczeń, BBS-Bank może zwrócić się do posiadacza rachunku o dostarczenie dodatkowych dokumentów.

W przypadku zmiany okoliczności, które mają wpływ na rezydencję podatkową lub powodują, że informacje zawarte w złożonym przez posiadacza rachunku oświadczeniu stały się nieaktualne, posiadacz rachunku jest zobowiązany do poinformowania o tych okolicznościach BBS-Bank oraz do złożenia odpowiednio zaktualizowanego oświadczenia,  w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana okoliczności.

W razie wątpliwości w zakresie ustalenia Państwa rezydencji podatkowej mogą skonsultować się Państwo z wybranym przez siebie doradcą podatkowym.

Pliki do pobrania:

  1.  Oświadczenie CRS dla klienta indywidualnego
Skip to content