Komunikaty o bezpieczeństwie







 

Szanowni klienci

W związku z tym, iż w ostatnim czasie, obserwuje się zwiększoną liczbę sytuacji, w której Klient ujawnił, że padł ofiarą socjotechniki zastosowanej wobec niego przez oszustów, poniżej kilka ważnych informacji na ten temat.

Celem oszustów jest kradzież pieniędzy z rachunku bankowego. Przestępcy wyłudzają od swoich ofiar dane kartowe, identyfikatory do kanałów zdalnych, hasła, kody SMS, PIN itp.

Poniżej wybrane sposoby działania sprawców, które w ostatnim czasie są przedmiotem zgłoszeń Klientów:

1. Sprzedaż przedmiotów przez OLX

  • Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić potencjalną ofiarę do przekazania danych karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie danych, by móc okraść potencjalną ofiarę.

2. Oszustwo "na Netflixa"

Kolejną manipulacją przestępców stosowaną wobec Klientów Banków jest oszustwo „na Netflixa”.

Pod pretekstem zawieszenia konta u dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

3. Wyłudzenie danych pod pretekstem wysokiego zarobku – fraudy inwestycyjne

W tego typu wyłudzeniach oszuści oferują szybki i wysoki zysk dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex, zyski „dla każdego”, bez względu na poziom wiedzy o rynkach finansowych. Oszuści informują o konieczności: dokonania pierwszej wpłaty tzw. opłaty rejestracyjnej, przesłania skanów dokumentów tożsamości, selfie z dokumentem tożsamości, instalacji aplikacji na telefonie lub komputerze. Oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do inwestowania pieniędzy w coraz to wyższych kwotach oferując szybkie zyski. W rezultacie ofiara traci wszystkie oszczędności.

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą),
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz),
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią BBS-Banku:

  • 94 314 09 66 lub 504 460 555

lub infolinią SGB: 

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.

W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,

skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

Szanowny Kliencie przypominamy, że bank w wysyłanych wiadomościach nie podaje aktywnych linków do serwisów transakcyjnych, ani nie prosi o podanie hasła do bankowości internetowej. Wiadomości lub telefony w takich sprawach należy traktować jako podejrzane. Nie należy na nie odpowiadać, ponieważ mogą one służyć próbie wyłudzenia poufnych informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy informacja jest prawdziwa bezzwłocznie skontaktuj się z bankiem pod numerem: 94 314 09 66 lub 504 460 555.

Ostrzegamy o masowo rozsyłanych SMS, które informują o rzekomym skierowaniu na kwarantannę albo zgubionych dokumentach.

Wiadomości w nazwie mają nadpis Kwarantanna, a w treści znajduje się link do strony nakłaniającej do pobrania fałszywej aplikacji Flash Player.

Jeśli zainstalujesz aplikację z linku, zainfekujesz swój smartfon z systemem Android złośliwym oprogramowaniem. W efekcie oszuści uzyskają dostęp do wrażliwych danych z Twojego telefonu, m.in. danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej.

Pamiętaj, że samo kliknięcie w link z wiadomości SMS – bez pobrania i zainstalowania aplikacji, nie stanowi zagrożenia dla Twojego telefonu. Jeśli jednak aplikacja została przez Ciebie zainstalowana, to jak najszybciej wyłącz smartfon. Następnie z innego telefonu skontaktuj się z Infolinią SGB: 800 88 88 88.

Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.

JSN Epic is designed by JoomlaShine.com